onsdag 18. juli 2012

DIY - Lag lampe av norgesglass



Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for norgesglass. Bestemor i Trysil lagde eget syltetøy og hadde norgesglass i fleng, så det er nok gamle sommerminner som bringer frem nostalgien. Klisjé så til de grader, men akk så fint likevel! Forrige gang jeg var i Trysil fant
jeg et helt lager av dem i kjelleren hos bestemor, og snill som hun er lot hun meg ta med et par hjem. Siden jeg lar min gode venninne Nora lage syltetøy for meg har hatt liten bruk for glassene på kjøkkenet. Da jeg kom over lamper laget av amerikanske Masonglass (egentlig kliss like norgesglass) var det likevel klart hva norgesglassene skulle i bli i sitt neste liv. Jeg har valgt ledning og materialer jeg synes ser bra ut, men man kan sikkert lage disse lampene på andre måter også. Kopier slavisk eller bli inspirert!




Du trenger
  • Et stort norgesglass (Sjekk loppemarked eller antikk-/bruktbutikker. Koster max en hundrelapp hos sistnevnte).
  • En pæresokkel med ledning (eller en lampettledning). Jeg kjøpte stofftrukket ledning fordi jeg syns det ser best ut. Du får kjøpt disse på Clas Ohlson (69,-), eller fra NUD (350,- hos Designtorget o.l.)
  • Lyspære som passer i sokkelen
  • Støpsel
  • Plastlokk fra isboks
  • Bølgepapp
  • Saks
  • Skrutrekker
  • Penn

OBS! dersom du ønsker å henge lampen rett fra et lampeuttak i taket trenger du ikke støpsel! Da hopper du bare over trinnene hvor jeg viser hvordan du bytter ut koblingslisten med støpsel.



Klipp ut to sirkler like store som toppen av norgesglasset av plastlokket og pappen.

 Lag hull i midten av begge skivene. Hullene må være så store at ledningen kan tres gjennom.




Bruk skrutrekkeren til å fjerne koblingslisten fra pæresokkelen. (OBS! Du trenger ikke fjerne den dersom du ønsker å henge lampen i taket fra et lampeuttak.)



Skru løs den lille ledningsfesteren.





Tre på pappskiven, plastskiven og ledningsfesteren på ledningen og dra dem helt ned til de stopper mot pæresokkelen. Skru fast ledningsfesteren.

 Montér ledningen til støpselet. Dette er enkelt, og du har fullt lov til å gjøre det selv.



Plugg den i og la den lyse! Sett den på en hylle, kommode, la den henge eller gjør noe helt annet; fint blir det uansett!

18 kommentarer:

  1. Supercool! Btw, kanskje dette hadde vært noe for deg?;) --> http://dagensinterior.no/2012/07/26/diy-tiny-polaroid-magnets/ Btw 2: du burde sende inn noen av prosjektene til den siden!

    SvarSlett
  2. Takk! Dette liker jeg, skal sjekke det ut!

    SvarSlett
  3. Fann bloggen din når eg søkte etter framgangsmåte på slik lampe - takk:)
    Silje

    SvarSlett
  4. Blir det ikke veldig varmt??
    veldig fine lamper- vil gjerne ha slik selv =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Pærene avgir såklart litt varme, men glasset blir ikke urovekkende varmt. Nå har jeg kun hatt 25- og 40wattspærer i dem, men det fungerer fint. Mulig de blir varmere med høyere watt på pærene, men norgesglass er jo tykke så de tåler det nok:)

      Slett
    2. Om man bytter ut plaslokket med "gitter" (fra biltema) Får man mer luft og det blir ikke likevarmt :)

      Slett
    3. Ja det var en lur idé! Jeg syns det er penest med en clean, hvit topp og ikke netting, men hvis den skal henge høyt så man ikke ser toppen fungerer det jo fint med netting.

      :)

      Slett
  5. Tusen takk for at du har logt ut denne "How to do it" listen :) Jeg har nemlig blitt inspirert og har store planer for egen lampe :D På min blogg har jeg hver tirsdag en serie jeg kaller "En bølge av inspirasjon". Kan jeg få låne dine bilder og beskrivelsen og gjengi den i min blogg? Det blir selvfølgelig linket til deg :) Gi meg gjerne svar på janesinblogg@gmail.com eller besøk janes.blogg.no

    Hilsen Jane

    SvarSlett
  6. Ahh, fantastisk ;) Fant også bloggen din da jeg googlet hvordan jeg kunne lage disse lampene. Nå er du lagret i listen over blogger jeg gjerne leser! Tusen takk.

    SvarSlett
  7. Stilig lampe :)
    Hvor stort Norgesglass har du brukt? 2l?

    SvarSlett
  8. Helt rå. Skal prøve meg på denne nå iløpet av helga for fått meg helt ny kjøkkenkrok som trenger lys. Men ett spørsmål. Jeg vil lage lampe som henger? Bør jeg da fjerne bunnen av glasset? Og hvordan er dette evt letteste måten å gjøre det på? Noen som veit? :) På forhånd takk :)

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. huff,klarte og slette kommentaren,men det sto at ett lite tips kan være og bruke LED-pære,de blir ikke varme som vanlige pærer, så er en lur ide og bruke det istedet. og evt lage små hull i de to sirklene,sånn at en får luft inni lampen.. vet norgesglass tåler endel varme ja,men det blir uansett ganske varmt hvis lampen står på lenge,så tror det kan være lurt med litt gjenomluft der uansett! :))

      Slett
  10. Lurer på; hvorfor både papp-skive og plastskive?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Syns det er penest med hvit skive (plastskiven) øverst, ettersom denne synes. Men den trenger mer støtte for å holde hele lampa, så da ble det pappskive under for oppstivning.

      Slett